Tallinn Baroque
Kaia Urb (sopran); Raivo Tarum (barokk-trompet); Priit Aimla (barokk-trompet); Aabi Ausma (tromboon); Valter JĂŒrgenson (tromboon); Imbi Tarum (klavessiin); Peeter Margus (alt-tromboon); Olev AinomĂ€e (pommerid)
Ansambel viljeleb muusikat 17.–18. sajandist, mil Euroopas moodustati kirikute ja Ă”ukondade juurde vaskpillimĂ€ngijatest tsunfte ning neile anti privilegeeritud seisus. Muusikud omalt poolt kohustusid teenima kas siis kuningat, vĂŒrsti, keisrit vĂ”i kirikut ega tohtinud esineda mujal. Leiti, et vaskpillide – trompetite, zinkide, tromboonide – kĂ”la ilmestab kĂ”ige paremini kuningliku trooni suursugusust, samuti jumalikku vĂ€ge ja ĂŒlevust. Sellised tsunftid tegutsesid nĂ€iteks Bolognas, Veneetsias eesotsas PĂŒha Markuse kapelliga, mis koosnes eranditult trompetitest, zinkidest ja tromboonidest, keiser Leopoldi Ă”ukonnas Viinis ja Salzburgis, samuti Leipzigis, Dresdenis, NĂŒrnbergis, Berliinis ja Hamburgis.
Laulukunsti peeti barokkajal kÔige kÔrgemaks muusikaliseks kunstiks, sest laulja hÀÀleaparaat on tÀiuslikum kui mis tahes pill ja pealegi vÀljendab laulja end lisaks ka sÔna abil. SeetÔttu peeti tÀiuslikumaks pille, mis sarnanesid inimhÀÀlega. Nii leiti, et trompeti kÔla sarnaneb soprani ja kontratenori omaga, zingi kÔla kooripoisi hÀÀlega, tenortromboon tenori ja basstromboon bassilaulja hÀÀlega. Loomulikult ei puudunud kunagi ansamblist ka saatepill, milleks vÔis olla nii klavessiin kui ka orel. MÔlemat kasutati ka sooloinstrumendina.
KĂ”ik see ĂŒlalkirjeldatu on tinginud ka meie ansambli koosseisu ja repertuaarivaliku. Ansambel esitab vastava ajastu muusikat pillidel, millega sel ajastul mĂ€ngiti. See annab kuulajale ĂŒlevaate instrumentide arengust, kĂ”lapildist ja mĂ€nguvĂ”imalustest möödunud aegadel.